Linda Rørvik advarer nå alle andre privatpersoner mot å stole på finansrådgivere. Selv er hun blant de få heldige som har vunnet frem i retten overfor sin rådgiver.
- Det er så lett å være for godtroende. Men en bør alltid dobbeltsjekke med andre kilder om man får et tilbud som virker for godt til å være sant, råder Linda Rørvik andre forbrukere.
Av egen lomme
Hun får nå 89.000 kroner i erstatning for gebyrer og renter. Rådgiveren må betale av egen lomme. Han anket dommen til lagmannsretten, men ble avvist.
- Det var en veldig lettelse. Nå kan jeg slappe av og hente meg inn. Dette har hengt over meg i fire år, helt siden jeg fant ut hva jeg egentlig hadde kjøpt, sier Linda Rørvik til Dine Penger.
LES OGSÅ:Småsparer vant mot DNB
Forsikring dekker utgifter
Rådgiveren må også dekke hennes saksomkostninger. Resten av advokatutgiftene får Rørvik dekket av forsikringsselskapet, gjennom rettshjelpdekningen i innboforsikringen.
- Rådgiveren snakket bare om fordelene med å spare penger i disse produktene, og ingenting om risikoen for tap, forteller Rørvik.
Uaktsomt av rådgiveren
Rådgiveren opptrådte uaktsomt i forbindelse med rådgivningen overfor Rørvik, mente Sunnmøre tingrett.
Dommerne la vekt på at rådgivningen ble unnagjort på bare ett møte, og at det gikk mindre enn en time fra kunden ble presentert for investeringspakken til avtalen ble inngått.
Brøt bransjenormen
Kravet til rådgiverens aktsomhet skjerpes når rådgivningen finner sted etter finansrådgiverens initiativ, slo Sunnmøre tingrett fast og viste til tidligere dommer på området.
Rørvik ble oppringt av rådgiveren, etter at hun hadde vært med sin samboer i et møte om refinansiering av boliglån.
Rådgiveren brøt regelen i bransjenormen for finansielle rådgivere om at rådgivere skal gi kunden tilstrekkelig tid til å områ seg, mente retten. Hun ble heller ikke informert om angrerett.
Kunden ville ikke ha inngått avtalen hvis hun hadde fått betenkningstid. Egne undersøkelser og refleksjoner ville sannsynligvis brakt kritiske spørsmål opp i dagen, mente dommerne.
Firmaet gikk konk
Rådgiveren var ansatt i Norsk Privatøkonomi på rådgivningstidspunktet. Firmaet gikk senere konkurs, men da under navnet Kapitalhuset AS.
Det var bakgrunnen for at Rørvik saksøkte rådgiveren personlig. Firmaets ansvarsforsikring gjaldt ikke på rådgivningstidspunktet.

Artikkelen er over 11 år gammel.